onsdag 23 april 2008

Vitlökspäron med nötter och selleri

Kombinationen låter kanske märklig men den är oerhört god! Att den verkligen är det fick jag dock bekräftat först för en stund sedan när jag åt middag, men redan i förmiddags kom jag på att detta skulle bli kvällens måltid. Päron och nötter passar självklart bra ihop, liksom vitlök och selleri, men jag hade aldrig tidigare provat att kombinera allihop tillsammans. Dock tänkte jag, som jag ofta gör baserat på min kännedom om olika råvaror, att de borde göra det, och det enda sättet att få veta var förstås att prova. Och såhär blev det:


½-1 dl hasselnötter
4 schalottenlökar
3-4 vitlöksklyftor
Mild olivolja
3 selleristjälkar

2 fasta päron
timjan

Börja med att rosta nötterna. Hetta upp en torr stekpanna, lägg i nötterna och rosta dem under omrörning i ett par minuter tills skalen börjar svartna. Eller rosta dem i ugnen i 200 grader ca 7-8 minuter. Lägg över dem på ett fat och låt dem svalna. Lägg sedan nötterna i en ren kökshandduk och linda ihop den, och gnugga nötterna så att skalen lossnar. Grovhacka nötterna och lägg dem åt sidan.
Skala och finhacka lök och vitlök och fräs dem i oljan på svag värme några minuter. Skiva selleristjälkarna tunt och lägg i dem (skär bort ev selleriblad och lägg dem åt sidan så länge). Skala under tiden päronen och skär dem i små bitar. Blanda ned dem i pannan efter ett par minuter till. Päronen ska inte hinna bli mjuka. Hacka selleribladen och rör ned dem, nötterna och timjan i pannan, blanda om och stäng av värmen.
Jag åt rätten tillsammans med pasta, och då rörde jag ned den avrunna pastan i pannan så att allt blandades väl och lät det stå på eftervärme ett par minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin