fredag 11 april 2008

Soffritto med spenat och kummin

Chiligrytan jag lagade igår blev ganska många portioner och jag äter den idag också. Så istället för ett nytt recept passar jag på att bjuda på ett som jag gjort tidigare. Det är en improvisation inspirerad av italiensk soffritto, vilket är långsamt stekta rotfrukter som t ex kan utgöra basen i en risotto, och till det har jag lagt till några av mina favoritingredienser.

Olivolja
Röd lök
Morötter
Rotpersilja
Vitlök
Blekselleri
Purjolök
Kumminfrön
Salvia
Fryst eller färsk spenat
Salt
Svartpeppar

Skiva eller strimla alla rotsaker, lökar och selleri och stek dem i oljan på svag värme i ca 15 minuter. Tillsätt kummin efter en stund. Tina spenaten för sig om den är fryst. Blanda ned spenat och salvia nån minut innan grönsakerna är klara. Salta och peppra.

1 kommentar:

  1. du har jäkligt nice recept på din blogg måste jag säga, Jag håller med om att du borde laga din kamera.,

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin