tisdag 1 april 2008

Om mig och min matlagning

Jag har varit vegetarian sedan födseln och är numera vegan. Mat, både att äta men inte minst att laga mat, är ett av mina största intressen. Jag älskar att läsa kokböcker och kan sitta många timmar i sträck och plöja igenom böcker, men trots det lagar jag sällan mat efter recept, jag improviserar oftast. Det kommer märkas i recepten jag publicerar här eftersom specifika mått inte alltid är angivna. Det beror på att jag oftast har improviserat och sedan skrivit ned receptet i efterhand, och därmed inte har mängderna noterade. Dock är de inbördes mängderna sällan särskilt viktiga, men när de är det ska jag försöka att ange dem. Men för det mesta går det fint att ta mer eller mindre av någon ingrediens, eller byta ut, efter egen smak.
Det kommer ges recept på vad jag lagat för närvarande, men jag kommer även bjuda på guldkorn ur mitt receptarkiv.

Eftersom jag aldrig ätit djur gör detta, i kombination med traumatiska upplevelser av trista, färdigköpta och upptinade morots- och rödbetsbiffar serverade som "vegetariskt alternativ" på diverse restauranger, att jag i stort sett aldrig använder mig av köttsubstitut. Det enda (sällsynta) undantaget är sojabitar/färs. I övrigt lagar jag all min mat helt från grunden.

Några slumpmässigt valda favoritråvaror som jag mer än gärna använder mig av: Kummin, choklad, broccoli, havssalt, kikärtor, torkade ekologiska aprikoser, selleri, pasta, kanel, spenat, råsocker, salladslök, solroskärnor.

Kryddor är viktiga i min matlagning och jag har en stor samling av olika sorter. Helst använder jag hela kryddor som jag mal vid matlagningen, eller använder fröna hela. Havssalt och svartpeppar har jag i kvarnar. Detta för att bevara smaken maximalt.

Givetvis är alla varmt välkomna att laga mina recept, och när ni gör det, berätta gärna vad ni tycker och kom med synpunkter.

Välkomna!

4 kommentarer:

  1. Jättefin och BRA blogg!
    Kommer tbx.

    Kram,

    Ildiko Lunalia

    SvaraRadera
  2. Hittade hit i veckan när jag sökte vegrecept. Har testat gröten ...jättegott. I kväll blir det spenatrisotton och mer kommer det att bli.
    Gillar verkligen din inställning till sättet att laga mat. Ingen krångel, "man bara..."

    /Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mat ska inte vara krångligt. Gärna komplicerat ibland, men inte avskräckande knepigt.
      Berätta gärna vad du tycker om risotton och andra recept du provar!

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin