tisdag 1 april 2008

Glaserad lök med broccoli och pasta

Detta är en oerhört lättlagad men mycket god rätt. Det blir en fin kontrast mellan den söta, mjuka löken och den krispiga sellerin.

Neutral olja, t ex jordnötsolja
Röda och gula lökar
Blekselleri
Vitlök
Purjolök
Salt
Svartpeppar
Salvia
Kumminfrön
Ev råsocker

Skala gula och röda lökar och skiva dem tunt. Stek dem i olja på medelsvag värme under lock i ca 15 minuter tills de är mjuka och lätt karamelliserade. Skiva selleri, vitlök och purjo tunt och tillsätt dem tillsammans med kryddor och ev socker. Blanda och stek ett par minuter till.

Servera med pasta och lätt ångkokt, färsk broccoli. Den tillagas så här: skär broccolin i bitar (både stammen och buketterna) och lägg dem i en ångkokningsinsats eller ett durkslag av metall och ångkoka dem 2-3 minuter. Låt bitarna rinna av.

2 kommentarer:

  1. Mmm. Detta blev en favorit både hos mig och sambon! Vi åt det till lunch igår, å lagade tillräckligt för att äta det till lunch idag igen :)
    Tack för goda recept!
    Har du funderat på att bli kock eller något sådant?

    SvaraRadera
  2. Tack tack, så roligt att ni gillar det!

    Nja, hittills lagar jag mat för att det är roligt och gott, men skulle det dyka upp ett kockjobb skulle jag definitivt överväga det, under förutsättning att det inte är tokstressigt (vilket köksjobb tyvärr ofta verkar vara) och att jag får vara kreativ. Tyvärr finns det ju inte alltför gott om veganska restauranger/caféer, så chansen är nog inte så stor.

    Dock lagar jag gärna mat till fester eller liknande emellanåt.

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin