torsdag 22 juli 2010

Radiorecepten är publicerade!

Nu har reportaget om mig sänts i Meny i Sveriges radio P1, och jag är oerhört nöjd med hur det blev (jag hade inte hört det redigerade reportaget tidigare). På Menys websida går det att lyssna på både hela programmet, men också inslagen om mig separat, och där finns också två inslag som inte fick plats i radiosändningen. Dels ett där jag berättar om innehållet i några av mina skafferier, dels ett som handlar om den fantastiska tårta jag skapade till detta tillfälle.

Jag kan påpeka att jag aldrig tidigare hade lagat någon av de tre rätterna jag gjorde vid inspelningstillfället, utan jag hade komponerat dem dagen innan och förlitade mig helt på min ofelbara intuition och känsla för vilka smaker och tillagningssätt som passar ihop.

Rätterna jag skapade är:

Belugalinssallad med äpple, rostade mandlar, maskrosblad och jordgubbar
Rostad färskpotatis med grönkål och paprikasås
Trippelmoussetårta med choklad- och mandelbottnar

7 kommentarer:

  1. Väldigt trevligt inslag men var det inte lite väl kort? Ska själv testa tårtan, den verkar smått magisk!

    SvaraRadera
  2. Vad kul det låter! Ska genast in och lyssna :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har precis hittat till din blogg från länken på SRs hemsida. Jag är själv flexitarian och har börjat äta allt mer grönsaker och mindre kött senaste året (miljö/hälso/etiska argumenten har äntligen bitit sig fast). Måste säga att alla dina recept låter fantastiska! Tack för inspirationen, ska bli kul att prova massa veganrecept!

    SvaraRadera
  4. Så kul!! Men håller med Per ovan, det var lite kort. Måste säga att reportern inte verkade så särskilt angelägen och det lät på henne som att det var mat från yttre rymden du lagade.
    Jag tycker snarare rätterna verkar tokgoda! Använder ofta belugalinser i just sallad och gärna frukt i maten.
    En tanke slog mig också att de inte sen pratade om vegetarisk/vegansk mat i resten av programmet.

    Hoppas verkligen ännu fler hittar till din blogg nu och tar sig an dina goda rätter :-)

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket allihop!

    Per: tårtan var helt klart en av de allra godaste jag har ätit!

    Karin: Kul att du gillar det! Jag har ju ett par hundra recept så du har mycket att prova framöver... :)

    Åsa: Jo, tyvärr var inslaget ganska kort (vi spelade in över två timmar), men som tur är finns det ju lite mer på nätet än som sändes i radion.
    Jag tyckte inte reportern var så skeptiskt inställd, men hon var definitivt inte alls van vid vegansk mat.
    Det är synd att de inte pratade mer om vegomat i programmet, men tydligen har de ingen koppling alls mellan programmets tema och bloggarens inriktning. Vi verkar vara slumpmässigt placerade i varsitt program...

    SvaraRadera
  6. Denna tårta ska jag baka till mitt firande av 1 år som vegan! :D

    SvaraRadera
  7. Camilla:
    Grattis till två utmärkta val! Både att bli vegan och att fira med just den här tårtan... :)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin