måndag 5 juli 2010

Köksmaskin - ge mig tips!!

Om ett par veckor fyller jag år och har önskat mig en köksmaskin/hushållsassistent av några släktingar. Men jag har ännu inte klurat ut vilken modell/märke som passar mig bäst, och tar gärna emot alla tips och synpunkter. Ge gärna länkar och förslag på var den kan köpas.
(Om någon råkar ha en begagnad maskin till salu i Stockholmsområdet kan givetvis den vara intressant...)

Jag har letat en hel del på nätet och läst diverse tester.
Kitchen Aid är uteslutet, inte bara för det höga priset utan även för den klena motorn.
De som verkar mest aktuella just nu är olika modeller från Kenwood, Krups och Bosch. Finns det någon annan ni rekommenderar? Den bör helst inte kosta över 4500.

*Jag kommer troligtvis framför allt använda maskinen till att knåda bröddeg, särskilt rejäla surdegar, så den bör ha en stark motor och klara av att köras ganska länge i taget. 800 watt känns som en minimigräns. Ytterligare tillbehör, som köttkvarn och råsaftcentrifug kan förstås vara kul att ha men är inte nödvändiga.

*Jag bakar knappast mer än två limpor åt gången så skålen måste inte rymma väldigt stora degar, men 4-5 liter är önskvärt. Den bör dock även klara av ganska små degar.

*Inbyggd timer är en fördel, men inte heller det nödvändigt.

*Hyfsat många hastigheter är önskvärt (minst fyra...?). Likaså lock med påfyllningshål.

*Den bör vara lätt att ta isär och diska, och får inte vara alltför stor, helt enkelt eftersom min diskho är lite mindre än standard. Maxmåtten för skålen är 30 cm hög och 34 cm diameter.

*Givetvis bör maskinen vara hållbar och inte slitas ut på ett par år.

*Ljudnivån ska vara uthärdlig...

*Jag har en matberedare som kan riva och strimla grönsaker etc, så det är inte så viktigt om maskinen inte har sådana tillbehör som standard.

3 kommentarer:

  1. Vår Krups KA940 används flitigt till surdegsbakandet. Den är tystgående, stark och har inbyggd timer. Det bakar väldigt mycket härhemma, då jag även säljer en del limpor, men den står pall - även för tunga nöt/frukt/grötlimpor och stora festbröd!
    Lätt att rengöra, snygg att se på och kostar ca 4300:-

    Rekommenderas varmt.

    SvaraRadera
  2. Suck.
    Ber verkligen om ursäkt för trippelpostningen men blogger har stora kommentarproblem ikväll.

    SvaraRadera
  3. en sån här har jag

    http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/matberedare/Bosch-MCM5530/109784.3409/

    och den funkar så jävla bra. sjukt prisvärd är den också. använder den till att baka, göra pesto, hummous m.m., mixa soppor och smoothies & smet till t.ex. falafel el bönbiffar.
    stark motor och knivskarpa skärarblad + jävligt robust design. det enda negativa är att den inte är så snygg, men den tar inte så mycket plats heller iom att alla tillbehör och skärarblad ligger i en särskild låda. har aldrig testat citruspressen, passertillsatsen eller råsaftcentrifugen men de funkar säkert bra. hursom, rekommenderar den starkt!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin