måndag 26 april 2010

Potatissallad med maskrosblad och bönor

Den här rätten kom till när jag fick syn på de små maskrosbladen som börjat växa utanför min lägenhet. I fjol lagade jag en hel del rätter med maskrosblad, jag tycker verkligen om deras speciella, ganska bittra smak. De späda bladen passar utmärkt att använda råa i t ex sallader. Eftersom jag kokat bönor idag och hade kokta potatisar i kylen var det helt uppenbart vad salladen skulle innehålla.

2-3 portioner:
6 medelstora fasta potatisar
Ett par nävar späda maskrosblad (helst max 10 cm långa)
Kokta kidneybönor och/eller små vita bönor
1 syrligt äpple
1 färsk gul lök med blast
2 små vitlöksklyftor
Kallpressad rapsolja
Vitvinsvinäger
Salt
Svartpeppar

Koka potatisarna, låt dem svalna, skala och skär dem i bitar. Skölj maskrosbladen nog, låt dem rinna av, och skär dem i 2-3 bitar. Skala och kärna ur äpplet och tärna det smått.
Strimla lökblasten, finhacka självlöken samt vitlöken.
Blanda alltihop i en stor skål. Rör ihop vinägretten, blanda den med salladen och låt marinera någon timme innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin