söndag 18 april 2010

Bulgursallad med grönkål och bönor

Jag har fortfarande kvar en del grönkålsblad av alla de kilo jag köpte när färsk grönkål såldes innan jul. Ni som följt Vegologi en tid vet att jag är oerhört förtjust i just färsk grönkål, och det här receptet är ett utmärkt exempel på varför jag är det. Det tar även vara på flera av vårens tidigaste läckerheter, nämligen färsk vitlök och lök.
Här är bulgur med stora korn lämpligt, små korn skulle inte passa lika bra.
Jag använde svarta kikärtor och stora vita bönor, men även t ex kidney, svarta bönor eller vanliga kikärtor passar fint.

Storkornig bulgur
Färsk grönkål
Kokta bönor
Färsk gul lök
Färsk vitlök
Stjälkselleri, gärna med blad
Färsk persilja
Kallpressad rapsolja
Vitvinsvinäger
Salt

Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen. Skär bort eventuella grova bladnerver från grönkålen. Skölj bladen, strimla dem grovt och ångkoka dem mjuka. Strimla lök och vitlöksblast, finhacka själva lökarna. Skiva selleri tunt. Grovhacka selleri- och persiljablad. Rör ihop vinägretten och blanda den med alla ingredienser i en stor skål. Låt marinera en stund innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin