torsdag 29 maj 2008

Mango- och sellerisallad

Jag skrev tidigare att sallader är ett vårtecken i min matlagning. Ett tecken på att våren övergått i sommar är att mitt kylskåp är överfyllt av färska grönsaker. Närmare bestämt mer än 20 (!) olika sorter just nu. Så ni kan garanterat räkna med att få en mängd salladsrecept framöver...
Idag blev det denna spännande sallad, där jag kombinerar fruktig sötma med sellerins bett, och krispiga med mjuka ingredienser. Tillsammans med milda primörer blir detta en underbar rätt. Inga kryddor utöver salt och peppar används, utan sellerin står för kryddigheten.


Vinägrett:
Olivolja

Vitvinsvinäger
Salt
Peppar

Färsk vitkål
1 röd lök
1 gul paprika
3 färska vitlöksklyftor
1 selleristjälk med blad
2 tomater
1 mango

Blanda först ihop vinägretten.
Strimla kålen och rödlöken så tunt som möjligt. Kärna ur och tärna paprikan. Finhacka vitlöken. Skiva selleristjälken tunt och strimla bladen. Halvera och kärna ur tomaterna och tärna fruktköttet. Gör detsamma med mangon. Det råder delade åsikter om vilket som är det bästa sättet att dela och tärna en mango, men jag föredrar att göra som i videon nedan.
Lägg alla grönsaker och frukter i en stor skål och blanda dem med vinägretten. Ställ skålen i kylen en stund innan servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin