lördag 17 maj 2008

RAA på Hijazz

Igår gjorde jag andra konserten med mitt band RAA, på Hijazz i Uppsala. Det är oerhört roligt att spela med dem, och trots att de andra i bandet är omkring 30 år äldre än mig trivs jag väldigt bra med dem. Både som personer, och inte minst musikaliskt.
Konserten gick mycket bra, och vi vågade oss på att spela en del låtar som jag inte ens har repat (jag har bara varit med i bandet några veckor, och har endast två rep bakom mig)! Dessutom var en av dessa orepade låtar egentligen ett set på tre låtar som satts ihop, varav den första går i 17/8-takt (!) och de andra två i varsin variant av 7/8-takt. Vilket förstås var en barnlek för mig... Allihop gick utmärkt och det var riktigt roligt.
Det är väldigt givande för mig, musikaliskt sett, att spela med dem eftersom vi spelar låtar från i stort sett hela Europa samt några från andra länder, och den bredden passar mig och mina instrument utmärkt. Då får jag användning för många olika slags instrument och spelstilar. Dessutom tycker jag om att spela i udda taktarter, och igår spelade vi låtar i ca 10 olika taktarter, helt underbart!

I de flesta band är det ju så att alla personer håller sig till varsitt instrument. Sedan finns det en del band där en eller några medlemmar spelar ett par olika instrument. Och så finns RAA, som har som utgångspunkt att inga av våra låtar ska ha samma instrumentering som någon annan... Och det klarar vi av galant. Vi har för närvarande ca 35-40 låtar på repertoaren, och igår använde vi nästan lika många instrument, fördelade på endast fyra personer! Och då har jag ändå hittills bara använt åtta av mina instrument. Jag har många, många fler...
Vi spelar musik från 15-20 olika länder och fem olika kontinenter, men oftast försöker vi inte hålla oss till att använda instrument som är typiska för ett visst land. Därför spelar vi exempelvis en japansk låt på irländsk tin whistle, afrikansk kalimba, grekisk bouzouki samt irländsk bódhran (spelad med persisk spelteknik...), och det låter alldeles utmärkt.

Den som vill läsa mer och lyssna kan göra det på http://www.myspace.com/musikgruppenraa och http://www.raa.just.nu/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin