lördag 3 maj 2008

Pastasallad med bönor, rucola och purjolök

Igår kväll var jag på konsert där mina kompisar i bandet Patrask spelade. Det blev en trevlig kväll med utmärkt musik och jag träffade på en del bekanta som jag stannade kvar och pratade med efter konserten. Kvällen blev så småningom morgon och jag kom hem först kl 4. Idag har följdaktligen varit en ganska trött dag, och därför valde jag, för att inte behöva laga flera måltider under dagen, att göra en stor pastasallad som jag åt både till lunch och middag.


Gnocchi eller annan liten pasta
Olivolja
Salt
Svartpeppar
Kummin
3 Vitlöksklyftor
1 bit purjolök
Solrosfrön
Rucola
Blandade bönor
Gröna ärtor
Basilika

Koka pastan. Blanda samtidigt ihop olja, kryddor och mycket finhackad vitlök till en dressing i en stor skål. Klyv purjon på längden och strimla den tunt. Skölj rucolan noga, låt den rinna av och hacka den grovt. Rosta solrosfröna. Tina ärtorna. Skölj av bönorna noga om de är konserverade. Hacka basilikan om den är färsk (vilket är att föredra, men torkad går också bra. Blanda samman allting i skålen och ställ den i kylen några timmar. Servera gärna med några skivor tomatbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin