torsdag 8 maj 2008

Vitlöksfyllda zucchinibåtar med rostat matkorn

Jag har inte ätit vitlök på flera dagar, och så vill jag förstås inte ha det! För att råda bot på detta komponerade jag denna läckra rätt.


1 ganska liten zucchini
2 schalottenlökar
5 vitlöksklyftor (eller fler efter smak)
Olivolja
10 mandlar
1 msk ajvar
Salt
Svartpeppar
Basilika

Matkorn

Sätt ugnen på 180 grader.
Skölj zucchinin noga, skär av ändarna och klyv den på längden. Gröp ur halvorna så att väggarna och botten är ca 5 mm tjocka. Finhacka det urgröpta fruktköttet. Skala och hacka lök och vitlök fint, men inte extremt smått. Värm oljan och fräs lök och vitlök ett par minuter. Hacka under tiden mandlarna och tillsätt dem och det hackade fruktköttet. Stek någon minut till, och tillsätt sedan ajvar och kryddor. Rör om och låt stå kvar på värmen lite till. Fyll sedan de urgröpta zucchinihalvorna med det stekta. Lägg dem på en plåt eller i en form och gratinera i ugnen i 10-15 minuter. Håll koll på det så att det inte blir bränt.

Rostat matkorn görs genom att hetta upp en torr kastrull och hälla i matkorn (mängder anges på paketet). Rosta under omrörning några minuter tills det doftar kraftigt och kornen börjar få färg. Häll på vatten (håll kastrullen en bit ifrån dig eftersom det slår upp het ånga när vattnet hälls i) och koka i 12 minuter.

5 kommentarer:

  1. Trevlig blogg du har här. Skicka mig ett mail så kan du få receptet på sorbeten men du måste ha en glassmaskin för att kunna göra den. Ha det så bra mvh Daniel

    SvaraRadera
  2. Härligt, helt underbart recept, det ska jag ha i åtanken! Det första jag tänker på är ett gott tillbehör till en fin grillad fläskfilé! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Minns du mammas squashtorn med soltorkade tomater och oliver? Mums...

    SvaraRadera
  4. Det där är kanske en kul rätt på studentbuffen som jag ska ha,måste väl va helt ok att äta ljummen eller kall?

    SvaraRadera
  5. Karinw:
    jadå, den borde nog passa fint ljummen i en buffé.
    grattis till studenten!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin