onsdag 4 juni 2008

Svalkande het tomatsoppa

I sommarvärmen brukar det vara skönt att äta ljummen eller till och med kall mat, och vad kan väl vara mer svalkande än en soppa?
Gazpacho är ju en klassiker som de flesta känner till, men det är långt ifrån det enda sättet att tillaga en kall soppa på. Tomat utgör basen även i den här soppan, men jag har lagt till några fler grönsaker och bönor för att göra den mer mättande, och samtidigt hettat upp den med kryddor. Därav titeln.


1 paket passerade tomater
1 paket krossade tomater
1 morot
2 selleristjälkar
1 vitlöksklyfta
Svartpeppar
Spiskummin
Paprikapulver eller chili efter smak
2 dl små vita bönor
Malen kanel
Persilja

Häll tomaterna i en kastrull och koka upp. Skiva morot och selleri, krossa vitlöken och lägg i dem. Krydda med peppar, paprika och spiskummin. Koka upp och sjud sedan i 5 minuter. Tillsätt bönor och kanel, sjud en minut till och mixa sedan soppan slät i en matberedare. Häll upp den i en skål och sätt in den i kylskåpet. Servera soppan kall och garnera med hackad persilja.

1 kommentar:

  1. Imponerad av din fanatsifullhet gentemot grönsaker & annat nyttigt! Jag ska försöka ta åt mig så mycket jag kan härinne!
    Idag lagade jag Pasta Zucchini med vitlök & rostade pinjenötter, all inspiration från ditt recept med vitlökssatuerad zucchini! Grymt gott!! Ha de bäst!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin