måndag 2 juni 2008

Grundläggande grönsaksfräs

Ibland känner jag mig verkligen fullständigt fantasilös. Jag har massor med grönsaker och annan mat hemma men kommer ändå inte på vad jag ska laga till middag. Till sist blev det denna simpla men goda rätt. Den går givetvis utmärkt att variera med fler eller andra grönsaker och kryddor, och är väl (som titeln antyder) att betrakta som en grund att bygga vidare på.
Jag kokade pasta som jag blandade ned i fräset och lät det stå på eftervärme någon minut, men det kan förstås serveras med andra tillbehör istället.


Olivolja
1 gul lök, hackad
1 morot, kluven på längden och skivad
1 stor selleristjälk, skivad
Salt
Svartpeppar
Basilika
Kummin
1 bit vitkål, finstrimlad
1 torkad eller 3 färska vitlöksklyftor, skivade
1 tomat, tärnad
Selleriblad, hackade

Värm oljan på medelsvag värme. Tillsätt alla ingredienser i nämnd ordning. Lägg i tomaten precis på slutet och låt saften koka in en aning. Använder du färsk vitlök lägger du i den samtidigt som tomaten, är den torkad tillsätter du den lite tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin