lördag 21 juni 2008

Risotto med tomatbuljong, bönor och örter

Risotto är en av mina favoriträtter, eller snarare en av mina favorit-tillagningsmetoder. För det finns, som många vet, ett grundläggande tillvägagångssätt men själva ingredienserna kan, utöver de få som är givna, varieras oerhört mycket. Eller tillbehören, för den som föredrar att tillaga dessa vid sidan av en basrisotto och sedan lägga till dem när allt är färdiglagat. Jag tycker däremot om att tillaga allt, eller åtminstone det mesta, i själva risotton, och nästan varje gång provar jag en ny variant, om än ibland med bara smärre förändningar.

Men den här liknar ingen annan risotto jag tidigare har lagat eftersom jag här kombinerat buljongen med passerade tomater, och detta sätt är ett genidrag! Det här blev utan tvekan en av de allra godaste risottovarianter jag någonsin har ätit, den blev fantastisk läcker med djupa smaker och utmärkt konsistens. Jag valde att använda torkade örter för att kunna tillsätta dem tidigt i tillagningen, så att dess smaker har god tid på sig att blanda sig med tomaterna. Dessutom blandade jag i lite färska örter när risotton var färdig för att förstärka aromerna.
Använd helst buljongpulver utan salt och tillsatser, och tillsätt då möjligen lite salt under tillagningen om det behövs.

Nog för att jag tycker att andra borde provlaga mina recept i vanliga fall, men nu uppmanar jag er å det starkaste att verkligen laga den här rätten, för den är helt underbar!!


1 paket passerade tomater (500 g)
God grönsaksbuljong i pulver eller tärning
Vatten (jag mätte inte upp hur mycket, men kanske 7-8 dl?)

Olivolja
1 stor gul lök
1 stor selleristjälk
2 vitlöksklyftor
3 dl risottoris (avorio eller carnaroli)
Några dl kokta stora vita bönor
Torkad timjan och basilika
Färsk timjan och genovesebasilika

Blanda tomater, vatten och buljong i en kastrull och hetta upp det. Sänk till lägsta värme och håll buljongen varm.
Värm under tiden olivoljan i en kastrull på medellåg värme. Finhacka lök, selleri och vitlök och stek det långsamt på låg värme i ca 10-15 minuter. Rör om då och då. Lägg sedan i riset och låt det bli glansigt och lite genomskinligt i ett par minuter. Häll sedan i några dl tomatbuljong, höj värmen ett steg, rör om och låt buljongen koka in. Det är viktigt att under hela återstoden av tillagningen röra om ofta och ända ned i botten, för det är inte alls roligt om en risotto bränner fast i botten men dessvärre är det lätt hänt. Tillsätt några dl buljong till när den första omgången har kokat in och lägg samtidigt i bönor och torkade örter. Tillsätt buljong i omgångar tills riskornen är färdigkokta och "risottokonsistensen" är utmärkt. Blanda ned hackade färska örter, dra kastrullen från plattan, lägg på ett lock och låt stå ett par minuter.

4 kommentarer:

  1. Det låter gott med din risotto. Jag brukar göra en med Karl-Johan svamp när svampsäsongen är i gång. Den tycker jag är grymt god.

    SvaraRadera
  2. Ser helt ljuvligt gott ut Rasmus!!

    SvaraRadera
  3. Oj. Nu fick jag en liten fantasiorgasm i gommen. Det ser fan ut som ett genidrag!

    Lika smart som min trangiaköksuppfinning tomatismos. Fast antagligen godare.

    Kalidreggel

    SvaraRadera
  4. Kali:
    ja, det finns ju liksom en anledning till att jag skrev att det är en genial rätt... :P
    Prova den så ska du se att den till och med överträffar dina fantasier om den!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin