tisdag 10 juni 2008

Cantaloupesallad med bulgur

I förrgår kväll kom jag hem efter tre dagars underbar spelmansstämma, med fantastiska vänner och strålande konserter. Även solen strålade och det var närmast plågsamt varmt hela dagarna. Mina farhågor om festivalmat infriades dock inte. Jag åkte dit med buss och var tvungen att bära mitt bagage så jag kunde inte ta med mig så mycket mat. Men mitt tältsällskap åkte bil, och hade lagt upp ett rejält matförråd, så vi hade flera kilo pasta, quinoa och bulgur, bortåt 15 konserver med bönor och tomater, massor med bröd och ett tiotal olika sorters färska frukter och grönsaker! Det enda som egentligen saknades var kryddor. Och det satt verkligen inte fel att inleda dagarna med en rejäl vattenmelon som svalkande frukost, tillsammans med bröd, gröt och kex...
Och melon förekommer även i dagens recept. Jag har tidigare skrivit om att jag gärna använder frukter i sallader, och små meloner passar utmärkt till detta. Här ger en cantaloupemelon sötma till en sallad med fräscha grönsaker och kompletteras med fullkornsbulgur.


1 cantaloupemelon
2 tomater
2 salladslökar
1 stor selleristjälk
½ röd paprika
Persilja
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Fullkornsbulgur

Halvera, kärna ur och gröp ur melonköttet. Halvera, kärna ur och tärna tomaterna. Skiva lök och selleri tunt, och skär paprikan i små tärningar. Hacka persiljan och blanda alla ingredienser till salladen i en skål. Ställ den kallt en stund innan servering. Koka bulgur under tiden. Lägg upp bulgur och lägg salladen ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin