onsdag 5 november 2008

Fruktiga linser med kanel och salvia

Det här receptet tog form medan jag lagade det. Från början var tanken att det skulle bli en ganska standardiserad linsgryta, mest för att jag var för trött för att klura ut nåt nytt recept, men när jag väl satte igång dök idéerna upp och som så ofta i min matlagning blev det något annat än vad som först var planerat.
Jag lagade rätten med vanliga gröna linser, men jag är säker på att det även blir utmärkt med puylinser, och då kanske utan kålrot och med tomatpuré istället för krossade tomater och röd lök istället för gul. Då kan det bli mer som en sallad än som en gryta.

Olivolja
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
5-6 blad salvia

1 kanelstång

1 tsk mald koriander
1 tsk kardemumma
½ tsk svartpeppar
3 dl gröna linser
6 dl vatten
1 bit kålrot
1 paket (ca 400 g) krossade tomater
2 syrliga äpplen
10 torkade aprikoser

1 msk äppelcidervinäger
Salt


Skiva lök och vitlök och sautera dem i oljan på medelvärme ett par minuter. Finhacka salvian och lägg i den och de övriga kryddorna och stek en minut till. Tillsätt linser och vatten och koka upp. Sänk eventuellt värmen ett steg och låt koka ca 15 minuter. Skala och tärna kålroten och blanda ned den och tomaterna. Koka 10 minuter till. Skala och tärna äpplena, strimla aprikoserna och tillsätt frukterna och vinägern. Låt det hela koka några minuter till och ta sedan grytan från värmen och låt den stå en liten stund före servering. Smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin