måndag 17 november 2008

Potatissoppa med machesallad

Flera av mina läsare har hört av sig och berättat att de gärna vill se fler sopprecept här på Vegologi, och eftersom jag själv också tycker om soppa så går jag dem givetvis till mötes.
Potatissoppa går förstås att göra otaliga varianter på, och i den här smaksatte jag soppan med mâchesallat (även kallad fältsallat). Den är ganska smakstark och består av små, ovala gröna blad som sitter ihop i stjälkarna som små buketter. Jag valde att inte använda några ytterligare kryddor (utöver salt och peppar) utan låta sallaten samt citronsaft stå för smaksättningen. Resultatet blev en mild och mycket god soppa.



Olivolja
1 stor gul lök
4 potatisar
1 palsternacka
Grönsaksbuljong
Mâchesallat
Salt
Svartpeppar
Citronsaft



Värm oljan i en stor kastrull på låg värme. Skiva löken tunt och låt den långsamt mjukna i oljan. Skala potatisarna och palsternackan och skiva dem tunt. Lägg dem i kastrullen och låt dem fräsa i oljan ett par minuter, och häll sedan på buljongen. Låt soppan koka på medelvärme under lock tills grönsakerna är mjuka. Rör gärna om så att potatisskivorna går i bitar. Skölj sallaten noga och hacka den grovt. Lägg den i soppan, låt koka någon minut till och stäng sedan av värmen och låt kastrullen stå på eftervärme en stund. Smaka av med salt, peppar och citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin