tisdag 11 november 2008

Rostat brödpålägg på gulbetor, mandlar, äpple och timjan

En av mina allra bästa egenskaper när det gäller matlagning är att jag har oerhört bra känsla för vilka ingredienser som passar tillsammans, och för hur de bör tillagas. Den här rätten knåpade jag ihop i tankarna igår kväll och var säker på att den skulle bli riktigt läcker. Idag tillagade jag den, och "läcker" visade sig vara en underdrift... Det här är fantastiskt gott! Sötman i gulbetorna är ljuvlig och mandlarnas tydligt rostade ton är briljant! Det är viktigt att rosta dem. Mandlar är goda i vanliga fall, men rostade lyfter de till betydligt högre kulinariska höjder. Timjan och citronoljan är deras perfekta komplement.
Den här rätten passar säkerligen alldeles utmärkt tillagad även i form av en sallad, helt enkelt genom att låta bli att mixa den och istället skära ingredienserna i bitar.


20 mandlar
4 medelstora gulbetor

2 äpplen

1 dl vatten

1 tsk timjan

En aning salt

Kallpressad raps/linolja med citronsmak


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg mandlarna på en ugnsplåt och rosta dem i 10 minuter, rör om då och då. Ta ut mandlarna och lägg dem åt sidan. Slå in gulbetorna i metallfolie, lägg dem på plåten och ugnsrosta dem i ca 50 minuter. Skala äpplena, slå in även dem i folie och baka dem tillsammans med betorna under de sista 10 minuterna. Ta bort folien och låt betorna och äpplena svalna. Skala betorna, kärna ur äpplena och skär dem i bitar.
Mixa först mandlarna i en matberedare tills de är fint hackade. Lägg i äpplen och gulbetor tillsammans med vatten och kryddor och kör till en tjock puré. Späd under gång med olja till önskad konsistens.

4 kommentarer:

  1. Iiiiahha... *dregel, dregel*! Det här låter så in i bänken gott att man börjar fundera på var det går att få tag på gula betor såhär efter 21 i novemberaftonen... Mycket spännande recept som garanterat kommer att testas här i krokarna. Älskar mat med lite rostad touch. Och "en av mina allra bästa egenskaper när det gäller matlagning är att jag har oerhört bra känsla för vilka ingredienser som passar tillsammans, och för hur de bör tillagas" är så underbart fuck jantelagen! *skrattar* Big up!

    SvaraRadera
  2. Och det uppskattas innerligen att du fått igång kameran igen! :)

    SvaraRadera
  3. Tackar så mycket!

    Ja, jag gillar också rostade smaker, och då inte minst nötter och mandlar. Rostade rotfrukter är givetvis också gott, och just betor (gula i högre grad än röda tycker jag det verkar som) får en väldigt speciell sötma när de rostas. Den passar utmärkt här.

    Som synes bygger ju många av mina recept på olika smakkombinationer som växt fram i min fantasi, som när jag tillagat rätten visat sig vara minst lika goda som jag föreställt mig. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag haft särskilt fel i mina föraningar någon gång... Så jag tyckte att det är på sin plats att jag låter min känsla för det få en särskild eloge. :)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin