lördag 8 november 2008

Mild currysoppa med spenat, rotfrukter och linser

Curry behöver inte alltid vara stark utan huvudsaken är att den är aromatisk, och den här soppan tar fasta på det. Jag använder i stort sett aldrig färdigköpta curryblandningar utan väljer ut kryddor beroende på vilka övriga ingredienser jag använder i just den rätten, och här blev det framför allt sådana som passar fint tillsammans med rotfrukter. I största möjliga mån använder jag hela kryddor som är mycket mer aromatiska än malda. Dock håller jag mig inte strikt till traditionella indiska kryddor utan använder även gärna exempelvis kummin, som är en av mina favoritkryddor. Den här soppan är baserad på rotfrukter och linser, men fick mot slutet en aning sötma från några äpplen och fin färg av spenat. Jag valde att mixa soppan men det går förstås bra att låta bli det.
Jag mätte inte upp några mängder när det gäller kryddorna men det var knappast mer än en tesked av varje sort.

Spiskumminfrön
Kumminfrön
Sesamfrön
Svartpepparkorn
Hel kardemumma

Korianderfrön
Solrosolja
Färsk ingefära
Färsk eller torkad salvia
1 gul lök
½ liten kålrot
2 morötter
3 vitlöksklyftor
2 dl röda linser
Fryst eller färsk spenat
2 äpplen


Rosta alla hela kryddor och frön i en torr, het stekpanna tills de börjar knäppa. Låt dem svalna och mal dem sedan i en mortel. Skala och riv ingefäran. Hacka salvian om den är färsk.Fräs samtliga kryddor i olja i en stor gryta en halv minut och rör sedan ned hackad lök. Låt den börja mjukna en aning och tillsätt sedan tärnad kålrot och häll på gott om vatten. Låt koka på medelvärme. Skiva morötter och vitlök och tillsätt dem efter 10 minuters kokning tillsammans med linserna. Koka 10 minuter till och blanda sedan ned spenat (sköljd och strimlad om den är färsk) samt tärnade äpplen. Låt spenaten mjukna och ta sedan grytan från värmen. Låt soppan svalna något och mixa den slät i en matberedare. Häll upp den i grytan, späd eventuellt med vatten och värm upp den igen.

1 kommentar:

  1. Spenat och äpplen tillsammans med alla de där fina kryddorna verkar inte kunna bli annat än succé! Här används det också mycket hela kryddor. Morteln går varm kan man säga. :)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin