fredag 25 juli 2008

Flatpalt

Orsaken till att jag inte bloggat på länge är att min kamera krånglar så att det inte går att föra över några bilder till datorn. Förhoppningsvis har den dock kvar de foton jag tagit under tiden så att jag kan lägga in dem senare, för jag har några recept från den senaste veckan.
Men maten som det här inlägget handlar om behöver inga foton, för det rör sig inte precis om någon bildskön rätt, utan snarare brungråa klumpar... Men gott är det!

Då och då bjuder en av mina bästa vänner in till paltfest, d v s ett gäng bekanta samlas hos henne och tillagar och äter flatpalt, och häromdagen var det dags igen. Det krävs flera personer för att orka laga större mängder för det är ganska krävande rent fysiskt att skala och riva potatis och blanda ihop smeten. I varje fall när man, som vi gjorde nu, använder fem kilo potatis...
Något som alltid brukar förekomma på våra paltfester, trots att det inte är särskilt klokt, är förstås att alla försöker äta så många paltar som möjligt och slå det interna rekordet. Den som har råkat ut för matkoma förstår varför det är ganska dumt att göra det, för matkoma är även känt som paltkoma och är ett vanligt resultat av sådana tävlingar. Dock har jag själv aldrig lyckats drabbas av det trots att jag äter en hel del, och den här gången var det jag som åt mest. Jag fick i mig tre paltar, men då var de betydligt större än vanligt, säkerligen på betydligt mer än ett kilo totalt. Jag kunder säkert ha ätit ännu mer för jag var inte i närheten av att vara övermätt, men mina käkmuskler var ganska trötta på mig vid det laget, paltar är ju oerhört kompakta saker som kräver mycket tuggande.
Ett hett tips för den som vill hålla en paltfest är att ha plats för alla deltagare att övernatta, för många orkar knappast ta sig därifrån på länge. Som någon sa till mig häromkvällen: "Du kan ju röra dig, då kan du inte ha ätit tillräckligt med palt!" Det säger det mesta om vad som brukar hända...

Eftersom vi brukar tillaga vår paltsmet på känn har jag inget exakt recept, men av en slump såg jag nyss att Vegfood just har publicerat ett.
Senast använde vi hela fem kilo potatis, och cirka 3/4 kornmjöl och 1/4 vetemjöl. Proportionerna mellan mjölsorterna brukar växla från gång till gång.

Mjölig potatis
Kornmjöl
Vetemjöl
Salt

Margarin, örtsalt och lingonsylt till servering

Skala potatisarna och riv dem. Ta en näve potatisriv i taget mellan händerna och pressa ut vätskan i en skål. Spara den för den kan behövas för att späda ut smeten. Blanda potatisrivet med mjölerna och saltet. Oftast brukar det behöva tillsätts såväl mjöl som potatissaft i flera omgångar för att få riktigt rätt konsistens. Det ska gå att forma den till stora klumpar som håller samman. Smaka av för att se om saltningen är lagom, men ät inte av smeten mer än nödvändigt för den är inte alls god! Låt gärna smeten stå en stund innan den formas.
Koka under tiden upp saltat vatten i stora grytor ( ju större desto bättre!). Forma smeten till runda klumpar, platta till dem lite grann med hjälp av en grund slev (de kokar fortare om de är utplattade) lite och lägg dem i vattnet. De sjunker, och när de flyter upp till ytan är de färdiga. Servera med örtsalt och rejäla klickar margarin och sylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin