tisdag 28 december 2010

Rostad brysselkål med vitlök och citron

Jag tycker i allmänhet väldigt mycket om kålväxter, det är tydligt i oerhört många av mina recept, men brysselkål hade jag länge svårt för. Ni vet säkert hur illa det kan smaka om kål blir överkokt, och just denna sort verkar ha en extra stor tendens att tillagas just på det sättet...
Men så småningom kom jag fram till ett sätt som plötsligt förvandlade det lilla gröna klotet till en riktig läckerhet! Knepet är förstås ugnsrostning. Precis som med många andra grönsaker tar rostningen fram brysselkålens sötma, och smaken skiljer sig väsentligt från den kokta.

Den här rätten gjorde jag till årets julmeny, och jag valde att smaksätta med några råvaror som praktiskt taget alltid passar.
Ta gärna rejält med citron och vitlök!

Brysselkål
Skivade vitlöksklyftor
Olivolja
Nypressad citron
Salt
Svartpeppar
Timjan
Ev chiliflagor

Sätt ugnen på 180 grader.
Ansa kålen och halvera huvudena på längden. Rör ihop dressingen i en skål och låt gärna kålen och vitlöken marinera en stund i den. Lägg brysselkålen med snittsidan nedåt i en ugnsform och häll på marinaden och vitlöken. Rosta i 15-18 minuter.
Rätten kan serveras varm men är också mycket god ljummen.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar brysselkål! Men jag vet att det är något av en vattendelare. Jag gillar ångkokt (eller kokt) al dente. Överkokt ger mig rysningar med de flesta grönsaker.
    Bryssel/rosenkål är också god rå, t ex tunt strimlad som/i sallad.

    Tack för hälsningen! Ska bli kul att se vem som vinner hur det än går. De tre som ligger i topp nu är helt klart värdiga vinnare (finns fler värdiga vinnare). Bästa med hela tävlingen är bloggarkivet, har hittat massor av nya spännande veganbloggar :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm... det verkar gott! Har kanske ingen förkärlek till just brysselkål, men den här formen verkar ny och smarrig. Ska prova, lovar!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin