onsdag 24 februari 2010

Chocolate chip cookies 1: havtorn

Nyligen åt jag upp de sista av de chocolate chip cookies jag bakade för ett tag sedan, och då blev det förstås dags att baka nya. Jag började klura på vilken smaksättning jag skulle prova den här gången, och ju mer jag funderade desto fler kom jag på. Så som framgår av rubriken, det här receptet är variant nummer 1. Ett antal fler kommer dyka upp i Vegologi då och då, som en följetong!
Men den här gången valde jag att smaksätta kakorna med havtorn. Det är ett litet orange bär som är proppfullt med C-vitamin och andra nyttigheter och har en syrlig smak. Det är inte lätt att få tag på havtorn, och det säljs vanligen i form av marmelad eller liknande. Men jag har fått en påse torkade krossade bär, och de passar perfekt i kakor!
Lyckas ni inte få tag på havtorn får ni helt enkelt baka kakorna utan smaksättning, eller ge er till tåls tills jag publicerar nästa kakrecept...

Självfallet är det bra att använda högkvalitativ choklad och kakao, här duger inget skräp!
Observera att jag använder rent vaniljpulver, ekologiskt sådant säljs i en liten burk som finns i de flesta större matbutiker. Använder du vaniljsocker så tredubbla mängden!
Detta recept räcker till ca 20 kakor med ungefär 4 cm diameter.

80 g mörk choklad
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljpulver
2 msk torkad havtorn
1 msk krossade linfrön
1 3/4 dl råsocker
1 msk farinsocker
1 dl neutral olja
½-1 dl ljummet vatten

Sätt ugnen på 180 grader och lägg bakplåtspapper på två plåtar.
Hacka chokladen ganska fint.
Sikta mjöl, kakao, bakpulver, salt och vanilj ned i en stor bunke. Smula den torkade havtornen mellan fingrarna eller i mortel så att det mesta av den blir fint mald (några större bitar får gärna vara kvar) och tillsätt den samt linfrön i bunken. Blanda noga.
Sikta sockersorterna ned i en annan bunke och häll i olja samt ½ dl vatten. Blanda väl, och rör sedan ned blandningen i det torra. Arbeta med händerna ihop till en deg som blir ganska fast och inte smulig. Tillsätt lite mer vatten, 1 msk i taget, om det behövs. Blanda slutligen ned chokladen.
Forma degen till små bollar, lägg en i taget på en plåt och tryck ut dem till en kaka. Se till att det finns lite mellanrum mellan alla kakor. Grädda en plåt i taget i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Kakorna kan vara en aning mjuka efter gräddningen men de stelnar medan de svalnar. Låt dem svalna på galler.

2 kommentarer:

  1. Har du sett att man kan hitta kravmärkta havtorn i vanliga livsmedelsbutiker? Utbudet av frysta bär har på senare tid utökats med röda vinbär, svarta vinbär och havtorn från polarica till resonabla priser. Fantastiskt! Det öppnar för helt nya rätter när tillgången är obegränsad istället för (som förut för mig) en liten ask per säsong från mormors landställe eller utflykten till en vindpinad kust för att själv plocka havtorn. De frysta havtornen är uppenbart odlade (mycket större än de man plockar i naturen), men likväl användbara i såser och annat.

    SvaraRadera
  2. Det hade jag inte sett, tack för tipset!
    Ja, det öppnar ju absolut större möjligheter till nya rätter när tillgången är så bra.

    Till just de här kakorna är det nog dock bättre med torkade bär än frysta, just eftersom kakorna ska vara ganska torra och bären smulade.

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin