torsdag 4 februari 2010

Risotto med gröna bönor, apelsin och nötter

Risotto är, som jag skrivit tidigare, en utmärkt bas som går att utöka med nästan vilka grönsaker och annat som helst. Jag kände mig sugen på det och funderade på vilka tillägg jag skulle välja den här gången, och eftersom jag hade såväl gröna bönor som en apelsin hemma valde jag dem. Jag vet att hasselnötter passar utmärkt med dem, så de fick också vara med. När det är säsong för tomater blir det perfekt att lägga till körsbärstomater också!

Grönsaksbuljong
Olivolja
Gul lök
Morot
Stjälkselleri
Vitlök
Arborioris
(Salt)
Svartpeppar
Haricots verts
Hasselnötter
Apelsin
Körsbärstomater
Rosmarin

Koka upp buljongen, sänk till lägsta värme och håll den varm.
Värm oljan i en stor kastrull. Finhacka löken och sautera den i oljan 5 minuter. Skär under tiden morot och selleri i små bitar, finhacka vitlöken och tillsätt allt detta. Sautera några minuter 5-7 minuter till. Häll i riset och sautera under omrörning några minuter. Häll sedan på en del av buljongen, höj värmen ett steg och koka utan lock. Smaka av med salt och peppar. Rör om ofta ända ned i botten. Tillsätt mer buljong när den första kokat in, och fortsätt på det sättet tills riset är färdigt.
Medan risotton tillagas, ansa och ångkoka bönorna ett par minuter tills de är precis al dente. De ska absolut inte bli överkokta!
Rosta nötterna lätt i en torr stekpanna på medelvärme. Hacka dem grovt.
När risotton nästan är klar, blanda ned bönor, nötter, apelsinzest, hackade apelsinklyftor, halverade tomater samt rosmarin (finhackad om den är färsk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin