söndag 21 februari 2010

Baljväxtsallad med ugnsbakade betor, päron och nötter

Häromdagen blev jag ombedd att ge förslag på recept för rödbetor, och svarade att de är oerhört goda ugnsbakade. Det fick mig att klura på vad jag skulle göra med de rödbetor jag råkade ha hemma just då, och självklart följde jag mitt eget råd. Jag blandade ned de rostade betorna i en sallad med tre sorters baljväxter, förstärkte deras sötma genom att tillsätta päron, och kontrasterade den med en citrondressing med örter.
Gulbetor går lika bra att använda som rödbetor, och de gula färgar inte av sig.
Salladen blir oerhört mättande, men vill du göra den ännu matigare passar fullkornspasta eller bulgur mycket bra att servera till.

Rödbetor och/eller gulbetor, i ungefär samma storlek
Belugalinser
Haricots verts
Kokta kikärtor eller stora vita bönor
Rostade hasselnötter
Päron, av fast sort
Olivolja
Citronzest och -saft
Schalottenlökar
Vitlök
Salt
Svartpeppar
Timjan
Rosmarin

Värm ugnen till 200 grader. Slå in betorna i metallfolie, lägg dem på en plåt och ugnsrosta dem i ca 30- 50 minuter (beroende på storlek). Koka linserna under tiden i dubbel mängd vatten i 15-20 minuter. Ånga de gröna bönorna ett par minuter och skär dem i bitar. Grovhacka hasselnötterna.
Använde en sticka för att känna efter när betorna är färdiga, de ska inte bli alltför mjuka. Ta ut dem, plocka bort folien och låt betorna svalna så pass att det går att ta i dem. Skala dem och skär dem i ca 1 cm stora tärningar. Skölj päronen och skär dem i lika stora bitar. Lägg alltsammans i en stor skål. Blanda ihop olja och citron, rör ned finhackad schalottenlök och vitlök, salt, peppar, och örter (finhackade om de är färska, smulade om de är torkade). Häll dressingen över salladen och blanda varsamt. Låt stå minst en timme innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin