onsdag 2 juni 2010

Jag är förälskad!!

Jag trodde jag hade bloggat om detta tidigare, men tydligen inte, så nu är det dags!
Jag är verkligen förälskad, eller kanske jag ska säga besatt, eller beroende. Inte i en person, men i en viss ätbar produkt. Närmare bestämt en tomatpuré. Det är verkligen inte vilken tomatpuré som helst, utan en från det turkiska företaget Burcu. Den innehåller inget salt, socker eller kryddor utan enbart tomater, och den är reducerad ca fyra gånger. Det innebär att det krävs fyra kilo tomater för att ge ett kilo puré. Därmed är smaken oerhört djup och aromatisk.

När jag säger att jag är beroende av den här purén så är det verkligen bokstavligt. Jag upptäckte den för ungefär två månader sedan, och sedan dess har jag ätit minst två kilo (!) av den! Under den perioden har jag endast lagat några enstaka måltider utan att använda den här tomatpurén.
Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är att få tag på den, men Burcu är uppenbarligen ett stort bolag, och burkarna har text enbart på svenska och finska så de bör rimligtvis ha en ganska bra distribution.

Jag kan inte komma på någon annan produkt jag nånsin har köpt som jag blivit så förälskad i som den här tomatpurén. Så lyd mitt råd och leta upp den i någon butik. Och när ni hittar den, köp inte en burk. Köp många, de går åt snabbt. Och tro mig, ni kommer vara mig evigt tacksamma!


Den här purén är så god att den förvandlar även en simplaste rätt till en ren njutning, särskilt när den själv har huvudrollen.
En riktig enkel rätt som jag lagat många gånger sedan jag först köpte Burcu-purén är denna.

Olivolja
Gul lök
Vitlök
Stjälkselleri
(Färsk chili)
Tomatpuré
Salt
Svartpeppar
Rödvinsvinäger
En aning strösocker
Färsk persilja och/eller basilika
Salladslök

Värm oljan på medelvärme i en kastrull. Strimla löken och sautera den under lock ca 8 minuter. Tillsätt finhackad vitlök och selleri och fräs lite till. Rör i några rejäla matskedar tomatpuré, salta och peppra och låt det puttra 8-10 minuter. Häll i en skvätt vatten och låt såsen puttra på lägsta värme i ca allra minst 10 minuter till, men gärna 30-40 (eller ännu längre) så den tjocknar ordentligt. Rör om i botten då och då så det inte bränner fast, och späd med lite vatten om den tillagas länge, den tjocknar ändå efterhand. Tillsätt en skvätt vinäger och en nypa socker strax innan såsen är klar. Blanda ned strimlade örter och salladslök och servera med spaghetti.
Med en ordinär tomatpuré skulle detta blivit just en ordinär rätt, men med Burcu-purén blir det makalöst gott!

9 kommentarer:

  1. Haha, jag är nog också lite smått beroende av tomatpure. Vill också testa den du nämner! :)
    Ha det fint! kramar

    SvaraRadera
  2. Vart har du köpt purén nånstans? Vill också prova! :)

    SvaraRadera
  3. haha. härligt, man ska vara försälskad i mat. Jag är förälskad i soltorkade tomater, äter dem som godis nästan och har dem i allt.
    En riktigt god tomatpure hade jag inte tackat nej till! Jag e tomatfan man har tröttnat på min egen tomatpure :S

    SvaraRadera
  4. Lotta:
    Ja, det ska man absolut, det håller jag med om.
    Försök få tag på den här purén, du kommer knappast tröttna på den!

    SvaraRadera
  5. tack för kommentarna! och åh, den här tomatpurén verkar himmelsk. själv kör jag ofta på någon billig variant eftersom jag tycker det funkar, men får jag syn på Burcu ska jag absolut testa! har inte sett märket nånstans, i vilken affärskedja hittade du?

    SvaraRadera
  6. Lovisa:
    Den här är verkligen fantastisk! Det är extremt värt att köpa den istället för nån standardpuré, men den kan vara svår att få tag på. Förmodligen finns den i en hel del "invandrarbutiker", särskilt då dem som är inriktade på mat från Turkiet/mellanöstern, men nyligen har jag även fått tag på den på en (enda) coop-butik.
    Annars kan du kontakta distributören Hot chilly som kan berätta var den säljs i din stad.

    SvaraRadera
  7. Förresten, för att ännu tydligare visa hur god den här purén är kan jag nämna att jag under de senaste 3-4 dagarna ätit omkring ½ kilo av den, och det är ungefär där mitt genomsnitt ligger...
    Dessutom är den så mycket billigare än tuber eller små burkar (ca 1/4 av priset!) att det inte alls är dyrt att använda så stora mängder.

    SvaraRadera
  8. Hej Rasmus!
    burcu- tomat purèn säljs i willysbutikerna fråga din butik om du inte hittar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Under de senaste åren har den kommit ut till betydligt fler butiker, så jag har köpt den bl a på lokala Hemköp och Coop.

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin