måndag 14 juni 2010

Tomat- och citronmarinerad bondböns- och kikärtssallad

Jag gillar att göra tomatbaserade salladsdressingar, särskilt sedan jag fick tag på den underbara tomatpuré som jag använder nu. Jag hade just kokat kikärtor och hade bondbönor i frysen, så det tog bara några minuter att tillaga den här utmärkta salladen. Det blev också ett fint tillfälle att använda min hemodlade timjan.

Frysta bondbönor
Solroskärnor
Kokta kikärtor
Färsk timjan
Zucchini
Okryddad tomatpuré
Olivolja
Nypressad citronsaft
Salt
Svartpeppar

Koka bönorna i ett par minuter, låt dem rinna av och svalna. Värm en torr stekpanna på medelvärme och rosta solroskärnorna så de får färg. Låt dem svalna på ett fat.
Hacka timjan och riv zucchinin grovt. Blanda alltihop plus kikärtor i en stor skål.
Rör ihop tomatpuré, olivolja och citronsaft, smaka av med salt och peppar och blanda dressingen med salladen. Låt marinera ett par timmar innan servering.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är det verkligen! Tomat, citron och timjan är ju en perfekt kombination, inte minst med den här tomatpurén, och kikärtor till det gör det bara ännu bättre!
    Solroskärnorna får ju en nötig smak och ger dessutom en fin kontrast genom sin knapriga konsistens.

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin