tisdag 3 mars 2009

Vitlöks- och örtrostad romanesco

Till att börja med vill jag beklaga att jag inte skrivit något här på så länge. Det beror helt enkelt på brist på både tid och ork. Jag praktiserar ju på Goodstore, och gör nu min sista vecka där, och jag stortrivs verkligen! Kollegorna och kunderna är oerhört trevliga och det är intressant att få inblick i alla delar av butiksarbetet. Dock kommer jag hem sent på kvällarna och har ingen som helst energi kvar till att laga spännande mat.

Men idag blev det dock en utmärkt middag. Först åt jag denna utsökta rätt, och därefter en förnyad version av min banankaka med choklad och bär.
Romanesco är en korsning mellan blomkål och broccoli som smakar milt och fint, och är en av de vackraste grönsaker jag vet.

Romanesco
Olivolja
Vitlök
Havssalt
Svartpeppar
Rosmarin
Timjan
Solroskärnor

Sätt ugnen på 180 grader.
Dela romanesco i buketter och lägg dem i en ugnsform. Droppa över olivolja och blanda ned finhackad vitlök och alla kryddor. Rosta mitt i ugnen i ca 20 minuter. Ta ut formen, blanda ned solroskärnorna och rosta i 10-15 minuter till.
Servera gärna med pasta och rostad paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin