onsdag 11 mars 2009

Rostad romanesco- och paprikasallad med bönor och lime

Kylskåpsrensning är nog ett välkänt fenomen för de allra flesta. Ibland kanske det inte blir särskilt spännande rätter av det som behöver ätas upp, men påfallande ofta blir det riktigt läcker mat. Det här är ett praktexempel på det senare.
Förra veckan skrev jag om ugnsrostad romanesco, och jag har i många recept hyllat rostade paprikor. Nu hade jag både paprikor och ett huvud romanesco, så varför inte kombinera de två? Något ännu mer återkommande i min matlagning är rostade solroskärnor. Till detta lade jag morötter, zucchini, bönor och en limedressing.
Det tog en stund att laga till alltihop men till slut fick jag en matig och knaprig sallad i belöning för mitt tålamod.

1 gul paprika
1 röd paprika
1 huvud romanesco
Kallpressad rapsolja
Rosmarin
Salt
Svartpeppar
2 små morötter
1 liten zucchini
2 dl svarta bönor
Solroskärnor
Mer olja, salt och peppar
Nypressad limesaft

Börja med att rosta paprikorna. Skär dem sedan i bitar.
Sänk ugnsvärmen till 180 grader och ställ om ugnen till vanlig över/undervärme. Dela romanescon i buketter och lägg dem i en form. Strö över rosmarin, salt och peppar och blanda med olja. Rosta i ca 20 minuter, vänd bitarna någon gång under tiden. Skär morötterna i smala strimlor. Klyv zucchinin på längden och skiva halvorna. Ta ut ugnsformen, blanda ned morötter och zucchini och rosta 8-10 minuter till.
Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna på medelhög värme tills de får färg.
Rör ihop en dressing på olja, limesaft, salt och peppar, och blanda den med samtliga ingredienser i en stor skål. Låt marinera några timmar före servering.
Servera gärna med bulgur, pasta etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin