måndag 15 december 2008

Grönkålshummus

Jag har hittills inte fått nog av grönkål, trots att jag ätit det nästan dagligen de senaste veckorna. Idag fick jag tag på en påse med ett helt kilo grönkål för en billig peng, eller rättare sagt en säck... Ett kilo grönkål utgör en bra bit över 10 liter!


Skålen på bilden rymmer tre liter tätt packad grönkål efter att jag skurit bort stjälkarna, och då återstod säkert tre fjärdedelar av innehållet i påsen...! Det mesta har jag nu ångkokat lätt och fryst in, så att jag kan njuta av denna delikatess även efter att den slutat säljas för säsongen.

En del av den användes dock till en läcker improvisation. Jag var sugen på hummus, och då gjorde jag givetvis en variant med grönkål i! Den blev vackert grönprickig, och fick en milt nötig smak av rostade solroskärnor.

Eftersom grönkålen ska mixas helt slät i den här rätten går det även utmärkt att använda färdigköpt fryst grönkål istället för färsk eftersom den är finhackad.

Färsk eller fryst grönkål
Kumminfrön
Solroskärnor
Kokta kikärtor
Lite kokspad
Vitlök
Pressad citron
Mald kanel
Salt
Kallpressad rapsolja

Skär bort grönkålsstjälkarna. Strimla bladen och ångkoka dem (eller tina den frysta grönkålen helt). Värm en torr stekpanna och rosta kumminfröna. Häll upp dem i en mortel och krossa dem. Rosta solroskärnorna i samma panna tills de får färg.
Lägg kikärtorna i en matberedare tillsammans med lite kokspad och mixa så det blir slätt. Lägg i grönkål, kummin, solroskärnor och vitlök och mixa så grönkålen och vitlöken blir finfördelade. Smaka av med citron, kanel och salt. Starta matberedaren igen och häll under gång i mer kokspad eller vatten, en skvätt i taget, tills hummusen är krämig.
Häll upp i en skål och ringla gärna över rapsolja.



Uppdatering år 2012: Bloggen The kale project som intervjuade mig har även publicerat detta recept i engelsk och fransk översättning med en rad fina foton. Bilden här ovan är hämtad därifrån.

4 kommentarer:

  1. Lät oneklingen spännande! Har själv utvecklat en saffranshoummus som snart ska publiceras på bloggen!

    SvaraRadera
  2. Hur man skulle kunna tröttna på grönkål vet jag inte. Det finns inte mycket som slår det. Och nu har du givit mig än mer inspiration till vad man kan göra med den.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar frysa in grönkål som jag odlar. Men då lägger jag in de hela i frysen. Tar ut, krossar och packar i påsar. På det sättet går det snabbt att få bort alla grova nerver.
    Man förväller väl vanligtvis för att ta kål (;)) på någon enzym tror jag? .. som på något vis skulle påverka smaken.
    Jag har dock inte märkt några problem vad gäller grönkål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken/vilka sorter odlar du? I butik finns det ju vanligtvis bara en enda sort, har du nån koll på vilken det är?

      Jag förväller mest för att kålen inte ska ta så stor plats i frysen, så att det ryms så stor mängd som möjligt...

      Radera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin