onsdag 17 december 2008

Buljongkokt grönkål med rostade sesamfrön

Ikväll behövde jag laga en snabblagad middag, och vad tog jag till då om inte min kära grönkål? Här är ytterligare ett läckert sätt att tillaga den, och smaksättarna blev buljong, russin och rostade sesamfrön.
Rätten passade utmärkt till ångande het spaghetti. Dock var jag så hungrig att jag inte hade tid att ta några foton...

Olivolja
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
Ca 4 blad färsk grönkål
1/4 tärning grönsaksbuljong
2 msk russin
Ev salt
Svartpeppar
Oskalade sesamfrön

Värm oljan i en kastrull på medelvärme. Finhacka schalottenlök och vitlök och fräs dem i oljan ett par minuter. Skär under tiden loss grönkålsbladen från stjälkarna och finhacka bladen. Tillsätt dem, rör om och fräs någon minut till. Lägg i buljong och ett par matskedar vatten, samt russin, peppar och eventuellt salt (beroende på ifall buljongen innehåller salt). Låt puttra under lock (på glänt) i ca 10 minuter.
Rosta under tiden sesamfröna hårt i en torr stekpanna. Häll upp dem i en mortel och krossa dem. Strö dem över rätten vid serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin