lördag 13 december 2008

Dal med vitkål

Det finns ett otal varianter av den indiska linssåsen dal, och här är en som jag svängt ihop. För att göra den ännu mer mättande tillsatte jag lite strimlad vitkål.
En nyckel till att lyckas riktigt väl med en sådan här rätt är att rosta kryddorna (som gärna är hela frön, som sedan mals). Då blir de ännu mer aromatiska. De kryddor som står i receptet är de jag använde just den här gången, men även många andra som t ex ingefära, nejlika, kanel, senapsfrön, bockhornsklöver m fl går att använda.
Dessutom använde jag rejält med gurkmeja, som verkligen satte färg på rätten. Dock syntes det inte så tydligt från början utan färgen blev starkare under kokningen. Tyvärr gör min kamera den inte alls rättvisa, i själva verket är den betydligt starkare gul än på bilden. Som synes strödde jag rostade sesamfrön över såsen, vilket blev oerhört gott!
Jag mätte inte upp hur mycket kryddor jag använde, så där får ni prova er fram efter egen smak.



Hela kryddor:
Svartpeppar
Spiskummin
Kardemumma
Torkad chili
Koriander

Solrosolja
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
Lite vitkål
Gurkmeja
3 dl röda eller gula linser
Några tomater

Hetta upp en torr stekpanna på hög värme och lägg i de hela kryddorna. Rosta dem under omrörning i ca en minut tills de doftar starkare. Häll upp dem i en mortel och krossa dem så fint som möjligt.

Värm oljan på medelvärme i en vid gryta. Finhacka lök och vitlök och stek dem mjuka. Strimla vitkålen tunt och lägg i den efter några minuter tillsammans med alla kryddor. Rör om väl och stek någon minut till. Lägg i linser och häll på vatten. Lägg ett lock på glänt, koka upp och sänk till ganska svag värme. Låt puttra i 30-40 minuter. Tärna tomaterna, och lägg i dem efter halva koktiden. Rör om i botten då och då, och fyll på med vatten om det behövs. Linserna ska bli totalt sönderkokta och såsen ska bli riktigt krämig.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin