söndag 14 oktober 2012

Svartkålssallad med vaxbönor och äpple

Jag vet att jag har sagt det förut men det tål att upprepas: ibland är enkelhet det lämpligaste för en rätt. Här är fem ingredienser som behandlas och kombineras på enklast möjliga sätt, och resultatet blir utsökt!
Vaxbönor gör sig bäst tillsammans med andra milda smaker för att inte komma i skymundan, och här är balansen mellan råvarorna verkligen perfekt.

Jag har under de senaste 11 dagarna gjort av med ungefär lika många kilo äpplen (ätit dem i praktiskt taget varenda måltid, gjort mos och torkat äppelringar) men de jag har är så goda att jag inte är det minsta trött på dem. Äpplen gör sig utmärkt i sallader, och här passar det bäst med en ganska söt, krispig sort. Syrliga äpplen blir inte lika bra här.

Utöka salladen med pasta om du vill ha en riktigt mättande måltid.

Svartkål
Vaxbönor
Äpple
Färsk timjan
Kallpressad rapsolja
Salt
Eventuellt lite nypressad citronjuice

Ansa kål och bönor. Skär kålbladen tvärsöver i 2 cm breda strimlor och skär dem i mindre bitar. Skär även bönorna i bitar. Ångkoka kål och bönor tillsammans i 7-8 minuter och låt dem rinna av väl. Tärna äpple och strimla timjan. Blanda alltihop samt olja, salt och eventuellt citron i en skål och låt stå en stund före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin