lördag 6 oktober 2012

Potatisstomp med äpple och persilja

Som jag nämnde häromdagen har jag  oerhört mycket äpplen hemma just nu. De hamnar bland annat i frukostgröten och jag har torkat massvis med äppelringar i ugnen, men jag gillar även att använda äpplen i matlagning. I den här rätten blev det en närmast klassisk smakkombination med potatis, äpple och persilja.
Potatisstomp är ett slags grovt potatismos som gör med hjälp av en potatisstöt eller gaffel. Istället för margarin använder jag kallpressad rapsolja. Det är viktigt att ha en riktigt god olja eftersom den även är smaksättare. För er som handlar på Goodstore kan jag rekommendera den gotländska rapsoljan som de säljer i enliters plastflaska. Det är den jag använder här och den är en av mina favoritoljor, inte minst till potatis.

Potatisar av mjölig sort
Kallpressad rapsolja
Salt
Kumminfrön 
Söta äpplen av fast sort
Salladslök
Persilja

Skala potatisarna och skär dem i stora bitar. Koka dem tills de är mjuka, låt dem rinna av väl och lägg tillbaka dem i kastrullen eller i en skål. Häll på olja och mosa potatisarna grovt med en potatisstöt eller gaffel. Smaksätt med salt och lite kumminfrön. Vänd ned fintärnat äpple, skivad salladslök och strimlad persilja.
Servera t ex med ångad grönkål och marinerade små vita bönor eller kikärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin