torsdag 9 juni 2011

Spenat- och skärbönsallad

Det här är en helt briljant försommarrätt! Färska skärbönor finns att köpa hos en del torghandlare, liksom färsk vitlök. Spenaten som jag sådde på min kolonilott för en dryg vecka sedan har redan växt så pass mycket att jag kunde skörda tillräckligt för att göra den här salladen. Dressingen är en av mina favoriter till färska bönor (t ex i min vaxbönsallad) men passar egentligen lika bra till de flesta färska grönsaker. Här valde jag dock att använda kallpressad rapsolja istället för olivolja för att få en lite smörig, nötig smak.

Färska skärbönor
Färsk spenat
Kallpressad rapsolja
Nypressad citronsaft
Salt
Färsk timjan
Färsk vitlök

Skölj bönorna och skär dem i bitar, och koka dem ca fem minuter i lättsaltat vatten. Skölj spenaten noga och skär bort rotfästena. Skär loss stjälkarna och låt dem koka i en minut när bönorna är näst intill klara. Lägg därefter ned spenatbladen i kastrullen och tryck varsamt ned dem i vattnet. Låt dem blancheras i några få sekunder (det räcker för att de ska mjukna) och häll sedan av vattnet. Låt grönsakerna rinna av ordentligt.
Blanda under tiden ihop olja, citron och salt i en skål. Strimla timjankvistarna och hacka vitlöken så fint som möjligt och lägg dem i dressingen. Vänd sedan ned grönsakerna och låt stå svalt en stund innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin