måndag 1 juni 2009

Het tomatsås med potatisredning och persilja

Sedan en vecka tillbaka är jag dunderförkyld och försöker bekämpa det genom att äta starka kryddor, och inte minst rå vitlök i mängder. Förutom att jag blandad ned finhackad rå vitlök i de flesta rätter jag ätit har jag även knaprat i mig en hel del hela klyftor... Starkt förvisso, men ändå ganska gott!
Igår var det så dags att laga en tomatsås, som ju är ett utmärkt sätt att äta såväl vitlök och chili, och eftersom jag hade några kokta potatisar i kylen fick jag för mig att använda en av dem som redning i såsen. Resultatet blev en av de läckraste tomatsåser jag har ätit, mycket krämig och smakrik!
Det är viktigt att tomaterna får sjuda länge. Jag använde både större tomater och körsbärstomater.

Färska tomater, gärna i flera olika storlekar
Vitlök
Salladslökar eller knipplökar
Kokt kall potatis av mjölig sort
Olivolja
Cayennepeppar
Salt
Svartpeppar
Strösocker
Färsk persilja

Tärna tomaterna, lägg dem i en kastrull och koka upp. Sänk till låg värme och låt dem sjuda länge, tills de är sönderkokta och såsiga. Finhacka vitlöken. Skär bort blasten på löken och lägg den åt sidan så länge, skiva själva lökarna. Mosa potatis tillsammans med olivolja. Tillsätt allt detta samt cayenne, salt, peppar och en aning socker till såsen och sjud tills den tjocknat. Servera såsen med pasta, överströdd med strimlad lökblast och hackad persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin