torsdag 18 juni 2009

Knäckig jordgubbs- och rabarberpaj med balsamico och mandlar

Häromveckan gjorde jag en underbar rabarberpaj, och eftersom jag nu hade en del rabarber hemma igen tänkte jag prova att göra en ny variant av den. Det blev dock så stor förändring att det snarare blev en helt ny sorts paj än en modifikation. Rabarber och jordgubbar är en utmärkt kombination, och eftersom jag skaffade jordgubbar igår använde jag förstås några av dem. Ett av mina favoritsätt att servera jordgubbar är att skiva dem och marinera i balsamvinäger, svartpeppar, riven ingefära och färsk basilika. Så idag kombinerade jag helt enkelt det med rabarberpajen! (Basilikan hoppade jag dock över, men det hade säkert varit gott...)

Jag gjorde en likadan pajdeg som förra gången, och tillagade rabarbern på samma sätt. Sedan blandade jag dem med bären och marinaden och lät det småkoka lite till så att spadet blev nästan sirapsliknande.

5-6 jordgubbar
½ msk balsamico
Nypressad citronsaft
En aning nymald svartpeppar
Finriven ingefära

1 tsk vaniljpulver
40 mandlar

2 långa rabarberstjälkar eller fler kortare
½ dl strösocker
3 msk ljust muscovadosocker
4 dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
2 dl dinkelsikt
1 dl råsocker
2 msk farinsocker
1 krm salt
2 kokta kalla mjöliga potatisar
1½ dl neutral olja
1 dl iskallt vatten

Ansa och skiva jordgubbarna och lägg dem i en liten skål. Blanda dem med balsamico, citronsaft, peppar, ingefära och vaniljpulver. Låt marinera minst en timme.
Värm ugnen till 180 grader. Lägg mandlarna på ett ugnssäkert fat och rosta dem i 8-10 minuter. Låt dem svalna och hacka dem grovt.
Skala under tiden rabarbern och skär stjälkarna i bitar. Lägg dem i en vid kastrull eller stekpanna tillsammans med strö- och farinsocker på en platta på medelvärme. Lägg på lock och rör om då och då tills bitarna är mjuka och rabarbersaften och sockret bildat ett spad. Blanda ned jordgubbarna och deras marinad och låt puttra några minuter till så att spadet tjocknar lite. Flytta kastrullen från värmen och låt svalna.
Blanda mjöler, socker, hackade mandlar och salt i en bunke. Mosa potatisarna väl och blanda ned dem samt oljan. Tillsätt vattnet och rör snabbt ihop till en deg. Tryck ut drygt hälften av den i en springform eller annan form med höga kanter och förgrädda pajskalet 10 minuter. Ta ut det, lägg i rabarberfyllningen (med spadet) och strö den återstående degen som smulor över den. Grädda pajen i ca 25 minuter.

1 kommentar:

  1. Ojojoj. Vilken tur att man är ledig hela helgen och har allt hemma. Här ska göras paj!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin