måndag 22 juni 2009

Chili- och balsamicomarinerad fruktsallad

Råa frukter är gott, men tillsammans med kryddor blir det ofta ännu bättre. En av mina favoritkombinationer är jordgubbar, balsamvinäger och basilika, och det fick utgöra grunden i den här salladen. Ingefära, svartpeppar och chili är andra kryddor som passar fint med jordgubbar, så de fick också vara med. Det är dock viktigt att hålla nere kryddningen så att den inte tar över och dränker fruktsmakerna, den ska snarare vara ett komplement till dem.
Här använde jag både kanelbasilika och rödbladig basilika, men andra sorter kan säkert också passa fint. Chili finns det ju ett otal sorter av, använder du färsk så ta gärna en fruktig, ganska mild sort.
Använd gärna vit balsamico, eftersom den mörka färgar av sig på frukterna.

Honungsmelon
Jordgubbar
Torkade ekologiska aprikoser
Solroskärnor
Färsk basilika
Färsk ingefära
Färsk eller mald chili
Balsamvinäger
Salt
Svartpeppar

Klyv och kärna ur melonen och gröp ur fruktköttet. Ansa och skiva jordgubbarna och strimla aprikoserna. Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna. Strimla basilikabladen och riv ingefäran fint. Använder du färsk chili så klyv, kärna ur och strimla den tunt. Lägg allt detta i en skål och blanda med balsamico, eventuellt mald chili och en liten aning salt och peppar. Täck över skålen och låt den stå i rumstemperatur några timmar innan servering.

2 kommentarer:

  1. Hej Rasmus,

    Jag läser med nöje dina recept, som
    ny vegan. alltid väluttänka krydd-
    kombinationer,
    Har du eller kommer att ge ut en
    kokbok?

    Xénie

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Nej, än så länge har jag inte gett ut någon kokbok och har heller inga konkreta planer på att göra det. Men det är klart att jag hoppas det det så småningom kommer hända, inte minst som en hel del av mina läsare har efterfrågat det!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin