söndag 9 september 2012

Sallad på tomatrostade jordärtskockor, mangold och pasta

Igår var jag på picknick med ca 30 personer, sannolikt sommarens sista. Till den skapade jag en rätt med både somriga och höstiga grönsaker som jag skördade på min odlingslott.
Egentligen är det för tidigt att skörda jordärtskockor nu, de gör sig bäst under senhösten eller under den tidiga våren om de har övervintrat, men jag grävde ändå upp något kilo nu. Dem blandade jag med världens bästa tomatpuré, olivolja och kryddor och rostade  dem i ugnen. De visade sig av någon anledning ta betydligt längre tid, omkring en timme på sig att bli tuggbara jämfört med att det andra gånger tagit bara 20 minuter. Vad det berodde på har jag ingen aning om. Så det kan vara bra att koka skockorna en liten stund för att mjuka upp dem innan de får rinna av väl, blandas med tomatoljan och rostas.
Mangold är en av mina absoluta favoritgrönsaker, och jag odlar den i fem olika färger. Även tre sorters sallat fick vara med och det hela fick ännu fler färgklickar i form av gula och orangea ringblomblad.

Jordärtskockor
Olivolja
Okryddad tomatpuré
Salt
Svartpeppar
Timjan
Vitlök
Fullkornspasta
Mangold, gärna i flera färger
Olika sorters sallat
Gärna färgglada, ätbara blomblad

Sätt ugnen på 200 grader.
Tvätta jordärtskockorna, koka dem eventuellt en liten stund och låt dem rinna av väl. Skär de större skockorna i stora bitar, låt de minsta vara hela. Blanda en rejäl slev tomatpuré med olja och kryddor i en ugnsform. Lägg skockorna samt ett gäng skalade, halverade vitlöksklyftor i formen och blanda väl. Rosta tills skockorna är ganska mjuka.
Koka pastan under tiden. Skär loss mangoldstjälkarna från bladen. Skär stjälkarna i bitar och ånga dem någon minut. Strimla bladen grovt och lägg till dem, och ånga ett par minuter till. Riv sallaten i bitar. Blanda allt i en stor skål, eventuellt med lite extra olivolja, och låt stå svalt en stund innan servering.

1 kommentar:

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin