torsdag 13 september 2012

Puylinspytt med mangold och klyftpotatis

Jag har skördat en massa mangold i min odling under de senaste dagarna. Jag har den i fem olika färger; vita, rosa, gröna, röda och gula stjälkar. Mycket tjusigt! Alla har släta gröna blad utom den röda sorten som har stora, mörkgröna, buckliga blad. Allihop behåller dessutom färgen väldigt bra efter tillagning och blir alltså rejält lysande färgklickar i maten.
Eftersom jag dessvärre inte har nån fungerande kamera kan jag inte ta några foton, men bildgoogla "rainbow chard" så ser ni hur de ser ut!

Puylinser
Morot
Vitlök
Färsk oregano
Rödvinsvinäger
Mangold
Salt

Koka upp linserna i drygt dubbel mängd vatten i en rymlig kastrull. När det börjar koka sänker du värmen till ganska svag (2 på en spis med 6 steg) och lägger i tärnad morot, skivad vitlök och grovstrimlad oregano. Låt puttra under lock i ca 15 minuter. Häll i en skvätt vinäger och lägg i skivade mangoldstjälkar. Strimla mangoldbladen och lägg i dem ett par minuter senare. De kommer kanske fylla hela kastrullen men minskar i volym under tillagningen. Låt puttra tills mangolden och linserna är mjuka. Smaka av med salt och servera med klyftpotatis, t ex den här varianten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin