söndag 4 september 2011

Rödbetspasta utan betor

Augusti har tydligen rusat iväg utan att jag riktigt vet hur det gick till, och inte minst har det därmed gått väldigt länge sedan jag senast lade upp ett recept här. Här kommer dock ett baserat på koloniodlade råvaror.
Min odling har tyvärr inte gått mycket bättre under de senaste veckorna än när jag senast skrev om det. Jag har fortfarande sallat i överflöd, jag plockade till slut de sista vinbären igår, och även den sista omgången vaxbönor. Tomatodlingen har gått ganska uselt. Flera av plantorna på lotten har drabbats av sjukdom, därifrån kan jag nog inte få några frukter alls. Tre av de fem sorterna på balkongen har bara fått några enstaka mogna frukter. De övriga visar inte minsta vilja till att ens börja växla färg. En rejäl kontrast mot tidigare år.

Men nu till receptet. Odlar ni inte själva rödbetor går det ibland att köpa dem i buntar med blasten kvar. Gör det! Blasten är god och nyttig, och fick utgöra huvudingrediensen i den här färgstarka rätten. Jag använde en gul morot, men vilken färg som helst går såklart bra.

Pasta
Olivolja
Röd lök
Vitlök
Rödbetsblast
Morot
Salt 
Svartpeppar
Körsbärstomater
Färsk basilika

Koka pastan.
Värm olja på medelvärme i en kastrull. Strimla rödlök och sautera den i 7-8 minuter. Finhacka vitlöken under tiden. Skölj rödbetsblasten, skär loss bladen och lägg dem åt sidan. Hacka rödbetsstjälkarna. Halvera moroten på längden och skiva den. Tillsätt vitlöken i kastrullen och 1 minut senare också morot och rödbetsstjälkar. Salta och peppra och sautera 5 minuter till. Strimla rödbetsbladen och halvera tomaterna, och rör ned dem. Låt det hela puttra 5-10 minuter till, och vänd ned den kokta pastan. Riv basilikabladen i bitar, rör ned dem och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin