lördag 10 september 2011

Krämig morots- och tomatsås

Jag har ett överflöd av nyskördade morötter, och självklart vill jag använda både rötterna och bladen. De senare är nämligen oerhört goda som krydda, antingen tillagade eller råa. Samtidigt hade jag just köpt tagliatelle, och därmed var det en självklarhet att jag skulle laga en läcker sås till den. Mosade bönor gör såsen riktigt krämig. Jag använde nykokta smörbönor, men borlotti eller små vita bönor går också bra. Ju mjukare bönor desto bättre.
Har du inte morotsblad kan du ta slätbladig persilja i stället, men tillsätt den precis i slutet av tillagningen.

Olivolja
Gul lök
Vitlök
Körsbärstomater
Salt 
Svartpeppar
Strösocker
Bönor
Morötter med blast

Värm oljan på medelvärme i en kastrull. Finhacka löken och sautera den 5-7 minuter. Tillsätt finhackad vitlök och en minut senare halverade tomater, salt, peppar och en nypa socker. Sänk till lägsta värme och låt puttra under lock minst en halvtimme men gärna längre. Tomaterna ska blir mosiga och avge en del saft.
Lägg häften av bönorna i en skål och mosa dem med lite olivolja. Blanda ned både de mosade och de hela bönorna i såsen. Riv morötterna grovt och finhacka bladen (inte stjälkarna) och rör ned dem. Låt såsen puttra 10 minuter till och blanda sedan ned den nykokta pastan och eventuell strimlad persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin