torsdag 23 april 2009

Karamelliserad äppelkaka med mandlar, kokos och apelsin

Något jag uppenbarligen har svårt för är att begränsa mina rätter till att fokusera enbart på en huvudingrediens, jag lägger alltid till några smaker som passar in. Det är tydligt i de flesta av mina matrecept men även i desserter, exempelvis innehåller min banankaka såväl bär som choklad och kryddor, och den utökades dessutom efter hand. Äppelpajen jag komponerade i höstas följer samma mönster.
Och så blev det även idag när jag improviserade fram denna äppelkaka.
Jag karamelliserade äpplena tillsammans med rostade mandlar, och kakan smaksattes också med rostad kokos och fick en svag ton av apelsin i bakgrunden.
Fantastiskt gott!!

30 mandlar
3 msk farinsocker
3 syrliga äpplen
4 msk kokosflingor
2 dl grahamsmjöl
2 dl dinkelsikt
2 tsk bakpulver
2 tsk mald kanel
2 tsk vaniljsocker
1 msk ljust muscovadosocker
1 dl råsocker
1 stor ekologisk apelsin
1½ dl neutral olja
1 dl sojamjölk

Värm ugnen till 175 grader.
Lägg mandlarna i en form och rosta dem i ca 10 minuter. Låt dem svalna och grovhacka dem sedan.
Smält under tiden farinsockret i en stor stekpanna på medelvärme. Skala, kärna ur och skiva äpplena och karamellisera dem och mandlarna i sockret.
Rosta kokosen i en torr stekpanna och lägg den i en skål.
Sikta alla torra ingredienser ned i skålen och blanda dem. Pressa ned apelsinsaften och finriv halva skalet om du vill ha mer framträdande apelsinsmak. Tillsätt olja och mjölk och blanda väl.
Häll smeten i en form och tryck ned äppel- och mandelblandningen i smeten.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin