tisdag 21 april 2009

Potatis- och sellerisallad med äpple och bönor

När jag lagade gårdagens grönsakspaj passade jag förstås på att koka några extra potatisar, det är alltid praktiskt att ha i kylen. Och purjolök har jag fortfarande gott om. När jag var och handlade idag köpte jag först syrliga äpplen (Granny smith) och sedan gick jag till torghandlaren och hittade stora stjälkselleri med massvis med blad. Under promenaden hem påminde jag mig om potatisarna och purjon och insåg att jag just bestämt vad jag skulle äta till middag... Dessa fyra råvaror blir tillsammans en utmärkt sallad! Dessutom fick de sällskap av vita bönor och en tomatvinägrett, och (självklart, potatis ingår ju...) rostade kumminfrön.
Det går att använda äpple, selleri och purjolök råa, eller fräsa dem i olivolja för att få dem lite mjukare. Dock tycker jag att deras krispighet är en bra kontrast mot de mjuka potatisarna och bönorna så de bör inte bli alltför mjuka.

Vinägrett:
Olivolja eller kallpressad rapsolja
Äppelcidervinäger
Salt
Svartpeppar
Tomatpuré

Stjälkselleri (helst med blad)
Purjolök (den vita och ljusgröna delen)
Syrliga äpplen
Kokta potatisar
Kokta små vita bönor
Kumminfrön

Rör ihop vinägretten.
Skiva selleristjälkar och purjo. Tärna äpplena. Fräs dessa eventuellt i olja, eller låt dem vara råa. Strimla selleribladen. Tärna potatisarna. Rosta kumminfröna i en torr stekpanna. Blanda allting i en stor skål och låt stå en stund innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin