torsdag 7 april 2011

Za'atar-rostad broccolisallad med lök och äpple

Igår skrev jag ju om kryddblandningen za'atar och här kommer det utlovade receptet.
Jag har provat za'atar till många olika råvaror, och i den här rätten återfinns några av dem som jag tycker den passar allra bäst ihop med. Broccoli förvandlas nästan till en helt annan grönsak när den ugnsrostas (även fast jag älskar den också när den är ångkokt), och här får den sällskap av lök som blir mild och läcker genom rostningen, och palsternacka som bidrar med sin underbara sötma. Till dessa kommer också syrligt äpple och rå krispig stjälkselleri som bryter av med sina smaker. Det hela avrundas med olivolja (mitt förslag är att använda en standardolja för själva rostningen och en riktigt smakrik att blanda i den färdiga salladen).

Gul lök
Hel broccoli (med stjälk)
Palsternacka
Olivolja
Za'atar
Salt
Svartpeppar
Syrligt äpple
Stjälkselleri
Ev mer olivolja och salt

Sätt ugnen på 220 grader.
Skär löken i klyftor eller grova bitar. Ansa broccolin och skär den i bitar. Skala palsternackan och skär även den i bitar. Lägg allihop i en ugnsform, häll på olja, za'atar och salt och blanda väl. Rosta i ca 20 minuter.

Häll upp de rostade grönsakerna i en skål. Tärna äpplet och skiva sellerin och blanda ned dem. Tillsätt mer olja och salt om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin