måndag 1 november 2010

Ugnsrostad tomatsås

För två månader sedan skördade jag de sista tomaterna, ungefär 400 stycken, från mina plantor och lät dem ligga inomhus och mogna färdigt. De lades på plåtar som har tagit upp ungefär halva ytan på mitt matbord, så idag bestämde jag mig för att äta upp de sista för att frigöra den ytan. Det visade sig vara omkring 90 tomater kvar, av nio olika sorter. En del har hunnit bli rynkiga, men osannolikt nog har knappast mer än 10 tomater blivit dåliga under dessa månader, och även idag såg många av dem faktiskt ut som om de var nyskördade!

Ett utmärkt sätt att använda stora mängder tomater är att göra en ugnsrostad sås. Jag använde samtliga som fanns kvar, så det blev en hel del sås... De flesta var körsbärstyper, vissa var ännu mindre, men det fanns också några stora. Färgerna var olika röda varianter, lila, gult, orange och grön (sorten Green Zebra är grönrandig även när den är fullmogen), så det blev en väldigt färggrann sås, men det går förstås utmärkt att göra den även på en enda sort.
Använd en rymlig ugnsform och ställ den på en plåt så slipper du att tomatsaft droppar ned och fastnar på ugnens botten.

Färska tomater
Gul lök
Vitlök
Färska eller torkade örter, t ex timjan, rosmarin, persilja, salvia, oregano
Olivolja
Rödvinsvinäger
Råsocker
Salt

Sätt ugnen på 180 grader.
Halvera körsbärstomater, skär större tomater i fler bitar. Finhacka en gul lök, eller flera om du gör en stor mängd sås. Skiva vitlöksklyftor. Grovhacka stora mängder färska örter eller smula sönder torkade. Blanda alltsammans med rejält med olivolja och vinäger och en nypa socker och salt och lägg det i en ugnsform. Använd gärna en vid form.
Rosta i ugnen i minst en timme, gärna längre, och rör om ibland.
Passera såsen genom en sil om du vill ha den slät, men den är även utmärkt som den är.

1 kommentar:

  1. Men tjena! Det var mig en rekordskörd! Så härligt det låter. Jag har frossat i småtomater i år, tyvärr inte egenodlade utan de som butikerna sålt i lösvikt. Men det är så kul med gula, gröna, orange och randiga tomater som omväxling till de röda :-)

    Låter som en underbart god tomatsås! Det är bara att gratulera till din lyckade tomatodling :-)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin