söndag 21 november 2010

Ancho-sesam-timjan-krutonger

Ibland händer det att jag när jag börjar bli hungrig på kvällen har svårt att slita mig från det jag sysslar med (inte sällan är det att läsa matbloggar. "Ska bara läsa några recept till"...) och börja laga middag. Konsekvensen är vanligtvis att jag skjuter upp matlagandet tills jag är så hungrig att jag till slut lagar något snabblagat, och ofta föga spektakulärt.
Även ikväll sköt jag upp middagen alldeles för länge, och till slut kokade jag pasta och färsk grönkål. Visserligen är grönkål en av mina absoluta favoritråvaror, det vet alla som läst mina recept från tidigare vintrar, men jag ville ändå ha något extra till det.
Lösningen återfanns i en påse. För några dagar sen fick jag en köpt vit limpa av en bekant som hade råkat köpa för mycket bröd. Vitt bröd är jag sällan särskilt förtjust i så den limpan har blivit liggande i sin påse i fyra dagar, och det bästa att göra med ett sådant bröd är förstås krutonger. När jag gör krutonger brukar jag alltid smaksätta dem på olika sätt, och nu blev det med anchochili, sesamfrön och timjan.
En alldeles utmärkt kombination!


Olivolja
Vitt bröd, gärna några dagar gammalt
Mald anchochili
Salt
Torkad timjan
Svarta och vita sesamfrön

Värm ganska rikligt med olja i en vid stekpanna. Skiva brödet, skär det i tärningar och stek dem varsamt i oljan tills de börjar bli gyllene och knapriga. Rör om ibland. Blanda ned övriga ingredienser och stek några minuter till. Var försiktig så inte sesamfröna blir brända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin