onsdag 4 augusti 2010

Selleri- och kikärtssallad med kryddstark kakao-apelsinolja

Igår fick jag hos en av de lokala torghandlarna tag på en av mina absoluta favoritgrönsaker: stjälkselleri. Inte den där inplastade, bleka, avhuggna, bladlösa saken som brukar finnas i butikerna (som jag förvisso tvingas använda större delen av året) utan en jättelik (ca 50 cm lång och med ett tjugotal tjocka stjälkar), underbart grön och mycket smakrik selleri, med mängder av stora, vackert mörkgröna blad. Självklart måste en del av den här underbara råvaran utgöra grunden i en sallad!
Purjolök går alltid utmärkt ihop med selleri, och här använde jag den gröna delen.

Infusion är en väldigt användbart sätt att smaksätta saker. Det innebär helt enkelt att något, som t ex en olja, får ta smak av kryddor eller annat, som sedan silas bort. Kvar finns då en slät och smakrik olja som passar utmärkt för att smaksätta rätter.
Här gjorde jag en riktigt stark infusion på ett antal kryddor, lite smått inspirerad av kinesisk mat (där ju selleri ofta används). Men självklart gjorde jag inte en renodlat kinesisk kryddning, utan tillsatte lite bittert kakaopulver som gav smak och färg. Rivet apelsinskal avrundade det hela.
Det är viktigt att använda smakneutral olja, som jordnöts- eller varmpressad rapsolja. Likaså är det mycket viktigt att använda hela kryddor, som smakar oerhört mycket mer än färdigmalda.

Smakneutral olja
En bit kanelstång
Vitpepparkorn
Stjärnanis
Kardemummafrön
Chiliflagor
Färsk ingefära, skivad
Korianderfrön
Salt
Kakaopulver
Nyrivet ekologiskt apelsinskal


Stjälkselleri, helst med blad
Purjolök
Kokta kikärtor

Värm rikligt med olja i en stekpanna eller tjockbottnad kastrull på medelvärme. Lägg i alla kryddorna och låt stå en stund så att oljan tar rejält med smak. Låt den svalna. Sila oljan efter en stund och rör i kakao och apelsinskal.
Skiva sellerin och strimla bladen samt purjon. Lägg dem och kikärtorna i en skål, blanda med kryddoljan och låt stå en stund innan servering.

2 kommentarer:

  1. Dina rätter innehåller alltid minst EN väldigt oväntad ingrediens som man bara kan föreställa sig hur dramatiskt den bryter av mot någon annan av ingredienserna. Som här; selleri och kakao! Jätteinspirerande!

    SvaraRadera
  2. Tack tack!
    Ja, smakbrytningar är ju något av min specialitet. Oftast väljer jag dock inte den "utstickande" råvaran för att det ska bli en märklig kombination utan helt enkelt för att jag tycker det är gott. Sedan råkar det ofta bara vara sådana som de flesta andra personer tycker är väldigt konstiga i sammanhanget... :/
    Men de som har smakat mina rätter brukar vanligtvis tycka att kombinationerna är riktigt goda!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin