lördag 12 december 2009

Pasta med blomkål och rostad paprika

I den här rätten kombineras några av de godaste grönsaker jag vet i en olivoljesås. Eftersom oljan bildar basen för såsen är det viktigt att använda en riktigt god olja.
Nu är det ju vinter, och jag köper inte tomater på vintrarna eftersom kvaliteten är låg och miljöpåverkan hög (och jag är bortskämd med att odla min egna, underbara tomater på somrarna...), så därför använde jag inga tomater när jag lagade den här rätten. Men eftersom jag är helt säker på att goda tomater skulle passa utmärkt i den skriver jag ändå in dem i receptet. Min känsla för vilka smaker som passar ihop är ju som bekant närmast osviklig...

Röda och/eller gula paprikor
Blomkål
Pasta
Olivolja
Gul lök
Vitlök
Stjälkselleri
Körsbärstomater
Vitvinsvinäger
Salt
Svartpeppar
Färsk basilika genovese

Börja med att rosta paprikorna, och strimla dem sedan. Skär blomkålen i små buketter och ångkoka dem tills de är nästan klara. Låt dem rinna av ordentligt.
Koka upp vatten och tillaga pastan. Värm samtidigt en stor mängd olja i en rymlig kastrull på medelvärme. Strimla löken och sautera den i oljan tills den börjar mjukna. Finhacka vitlöken, skiva sellerin och halvera tomaterna. Lägg allt detta i oljan, häll i en skvätt vinäger och låt puttra under lock tills tomaterna börjar mjukna. Rör då ned paprika och blomkål, och salta och peppra. Låt det hela puttra några minuter till. Låt pastan rinna av väl och blanda sedan ned den i såsen. Stäng av plattan och låt kastrullen stå på eftervärme några minuter. Riv basilikabladen i bitar, rör ned den i rätten och servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin