söndag 25 oktober 2009

Het grönsakswok med bönor och kokosmjölk

Jag är förkyld, och det finns väl inget trevligare sätt att lindra det än att äta riktigt stark mat...?
Jag utgick från att jag ville använda thaichili och kokosmjölk, och så plockade jag ihop diverse grönsaker. Häromdagen kokade jag sojabönor, så jag slängde i några skedar sådana i woken.
Tomatpuré tillför mycket fin smak och färg till kokossåsen.
Färsk koriander är ju mycket vanligt i wokrätter, men jag har ingen sån hemma. Däremot odlar jag salvia, så jag hackade några sådana blad och strödde dem över dem tillagade maten.

Spiskumminfrön
Korianderfrön
Svartpepparkorn
Solroskärnor
Neutral olja, t ex raps
Röd lök
Morötter
Tomatpuré
Stjälkselleri
Vitlök
Purjolök
Gröna thaichili
Färsk ingefära
Romansallat
Gul paprika
Sojabönor
Kokosmjölk
Färsk salvia

Börja med att förbereda alla grönsaker. Skala och strimla rödlöken. Skiva morötter, purjolök och selleri. Skala och skiva vitlöken. Strimla romansallat och paprika. Finhacka chilin (kärna ur den om du vill ha mindre hetta). Riv ingefäran.
Hetta upp en wokpanna eller vid stekpanna utan olja på medelvärme. Rosta kryddorna tills de doftar starkt, häll då över dem i en mortel och krossa dem. Lägg solroskärnorna i pannan och rosta dem tills de får färg. Lägg dem åt sidan.
Häll olja i pannan och höj värmen lite. Lägg i lök, morötter och tomatpuré och stek under omrörning någon minut. Blanda ned selleri, purjo, vitlök, chili och ingefära och stek under ständig omrörning ett par minuter till. Lägg i sallat, paprika, bönor och mortlade kryddor, och häll efter någon minut i kokosmjölken. Sänk värmen och låt det hela puttra 5 minuter. Servera med ris eller annat spannmål och strö över solroskärnor och strimlad salvia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin